niedziela, września 27, 2015

Zakres projektu - Mosty II (1)

Cel projektu

W ramach projektu z przedmiotu Mosty II Waszym zadaniem będzie zaprojektowanie jednoprzęsłowego, sprężonego mostu drogowego o konstrukcji belkowej i posadowieniu bezpośrednim. Co to oznacza?

  • Jednoprzęsłowy, oznacza, że daną przeszkodę przekroczymy jednym "elementem", który będzie "rozpięty" pomiędzy naszymi podporami, które w mostownictwie najczęściej nazywamy przyczółkami. Odległość pomiędzy osiami podpór, a dokładniej mówiąc łożysk (czyli elementów pozwalających w bezpieczny sposób przekazać siły z konstrukcji na przyczółki), będziemy w tym wypadku nazywać rozpiętością teoretyczną. Schematem statycznym, który zastosujemy do obliczeń będzie belka swobodnie podparta. Tego typu konstrukcje stosujemy najczęściej w przypadku mostów o rozpiętości teoretycznej do 40,0 m.
  • Sprężony, oznacza, że do betonowej konstrukcji oprócz zwykłego zbrojenia w postaci prętów wprowadzimy również kable sprężające, które w tym przypadku będziemy prowadzić po specjalnie ukształtowanej trasie, we wcześniej ułożonych osłonkach zabetonowanych w belce głównej.
  • Belkowy, oznacza, że główny element nośny będzie miał formę belki. W naszym przypadku będą to dwie belki trapezowe, w których poprowadzimy sprężenie.
  • O posadowieniu bezpośrednim, oznacza, że przyjmujemy w naszym projekcie, że warunki gruntowe pozwalają na posadowienie naszych podpór bezpośrednio na warstwie nośnej i nie są wymagane fundamenty pośrednie np. w postaci pali.

Dane projektowe

Projekt będziecie wykonywać pojedynczo bądź dwójkami z zaznaczeniem, że zakres w obu przypadkach będzie taki sam. Każda grupa otrzyma zestaw unikalnych danych, które sprawią, że każdy z projektów będzie w pewnym stopniu oryginalny. Zmiennymi parametrami są:
  • rozpiętość teoretyczna,
  • przeszkoda,
  • wysokość nad terenem,
  • spadek niwelety jezdni,
  • szerokość jezdni,
  • szerokość chodnika,
  • klasa betonu.

Zawartość projektu

W celu zaliczenia przedmiotu należy sporządzić projekt i oddać go w estetycznej, papierowej formie. Niezbędne jest spełnienie wszystkich wymienionych poniżej punktów:
  • strona tytułowa,
  • opis techniczny,
  • rysunki ogólne mostu:
    • przekrój poprzeczny w przęśle i nad podporą,
    • przekrój podłużny i widok z boku,
  • obliczenia statyczno-wytrzymałościowe:
    • zestawienie obciążeń w zgodzie z zapisami Eurokodu,
    • wymiarowanie sprężenia dźwigarów głównych,
    • sprawdzenie warunku użytkowalności ze względu na ugięcia,
  • rysunki dźwigara głównego:
    • trasowanie kabli sprężających,
    • dwa charakterystyczne przekroje poprzeczne.

Wymagania do zaliczenia

Biorąc pod uwagę minione doświadczenia, w celu sprawnego i owocnego przeprowadzenia kursu wymagane będą minimum:
  • dwie konsultacje rysunków ogólnych,
  • dwie konsultacje części obliczeniowej,
  • jedna konsultacja rysunków dźwigara głównego.
Ostatecznie wymagania, które muszą być spełnione, aby z pozytywną oceną zakończyć całość kursu to:
  • zaliczenie rysunków ogólnych najpóźniej w ostatnim tygodniu listopada,
  • zaliczenie części obliczeniowej projektu,
  • zaliczenie rysunków sprężenia,
  • odpowiedź pisemna z zakresu projektu.

0 komentarze:

Prześlij komentarz